// här är vinnarna av svenska företagspriset i tyskland 2019

// Hamburg, 11 september 2019 – Securitas, HMS Networks och Parkster utmärks i år med det Svenska Företagspriset i Tyskland. Priset har sedan 2003 årligen delats ut av Svenska Handelskammaren och Business Sweden tillsammans med Sveriges ambassad i Tyskland. Under galakvällen uppmärksammas tre svenska företag som lyckats med sin etablering i Tyskland. Priset delas in i kategorierna ”Stora företag”, ”Medelstora företag” och ”Newcomer”. Dessutom tilldelas teknologiföretaget ABB en hedersutmärkelse för sitt engagerade partnerskap.

”Detta år har varit Tysklandsåret för svenska företag”, sammanfattar Thomas Ryberg, president för Svenska Handelskammaren. ”Tack vare Hannovermässan, där Sverige var partnerland, och Svenska Handelskammarens 60-årsjubileum, har Tyskland hamnat ännu mer i fokus för svenska företag”. Med rätta – för den tyska marknaden är med avstånd den viktigaste för svensk exportverksamhet. Årets vinnare av Svenska Företagspriset är goda exempel på framgångarna för svenska företag i Tyskland.

Vinnare i kategorin Stora företag: Securitas Deutschland
Securitas, årets vinnare i kategorin Stora företag, är med ca 21 500 anställda den största svenska arbetsgivaren i Tyskland. Som marknadsledare i säkerhetsbranschen kombinerar Securitas personal, kunskap och teknik med effektiva säkerhetslösningar som resultat. I en konkurrenskraftig bransch visar Securitas en stadig tillväxt och bidrar aktivt till ett säkert samhälle – både vad gäller skydd av det privata, det offentliga och näringslivet. ”Utmärkelsen av Svenska Handelskammaren uppfattar jag som ett erkännande av vårt arbete och vår strategi, som jag tacksamt för vidare till alla våra medarbetare. Företagspriset uppmuntrar oss även till att bli ännu bättre och till att öka våra kunders säkerhetsnivå”, säger Herwarth Brune, VD för Securitas Deutschland.

Vinnare i kategorin Medelstora företag: HMS Networks
Sverige betraktas sedan länge som en hotspot för innovation. HMS Networks, pristagaren i kategorin Medelstora företag, är ett bevis på Sveriges ledande roll i teknologisammanhang. I synnerhet företag som räknas till den s.k. smarta industrin spelar en viktig roll för tillväxten i det svenska näringslivet. HMS Networks låter maskiner och system kommunicera med varandra, för att producera ett mer produktivt och hållbart värdeskapande. ”HMS har under de senaste 20 åren etablerat sig som en viktig partner för tyska företag avseende industriell kommunikation och Industrial Internet of Things (IIoT). Tusentals tyska tillverkare av automationsprodukter, maskiner och fabriker använder idag våra lösningar. Speciellt lyckosamma har vi varit i segmentet mellanstora industriella företag”, säger Staffan Dahlström, vd på HMS.

Vinnare i kategorin Newcomer: Parkster
Pristagaren i kategorin Newcomer tar digitaliseringen ett steg längre – nämligen till parkeringsplatsen. Det svenska företaget Parkster har gjort det möjligt för kunder att köpa parkeringsbiljetter med sina smartphones. ”Idén med Parkster föddes i Lund för ca 10 år sedan. Det var efter att för många felparkeringsböter hade delats ut, som i sin tur ledde till tanken att det måste finnas en bättre lösning”, berättar Patrik Lundberg, Tysklandschef för Parkster. Att skynda till bilen för att förlänga parkeringstiden är tack vare Parkster ett minne blott. Med Parksters app leder företaget ett pionjärarbete på den tyska marknaden som ofta förhåller sig distanserat till digitala betalningslösningar. Den snabba acceptansen av produkten bekräftar Parksters framgång.

Hedersutmärkelse till ABB
ABB tilldelas i år en hedersutmärkelse. Företaget visade upp sin samarbetsförmåga i Sweden Co-Lab-paviljongen på Hannovermässan. Med anledning av Handelskammarens årstema ”colab”, som belyser den svenska samarbetskulturen, tilldelar juryn därför hederspriset till ABB. Teknologikoncernen ABB utvecklar gemensamt med sina kunder och partners lösningar och har ofta valt Tyskland för nya samarbetsprojekt. Bl.a. startades ABB Industrial AI Accelerator, för ett nytt samarbete med start-ups inom området för artificiell intelligens, och ABB Ability Customer Experience Center i Ladenburg öppnades i tyska Ladenburg. Här utvecklar ABB digitala lösningar tillsammans med kunder i co-creation-workshops. ABB är ett utmärkt exempel på framgångsrika samarbeten mellan ett företag med svenska rötter och kunder samt partners i Tyskland.

Om Svenska Handelskammaren
Svenska Handelskammaren i Tyskland grundades år 1959 och är med ca 500 medlemmar och regionalgrupper på sex olika platser ett nätverk av företag och privatpersoner från olika branscher. Handelskammaren styrs från kontoret i Hamburg. Handelskammaren firar sitt 60- årsjubileum 2019.

Om Business Sweden
Business Sweden är representant för det svenska näringslivet i Tyskland, och hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Med nätverk på alla nivåer erbjuds strategisk rådgivning och handfast support, såväl i Sverige som på 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden arbetar i uppdrag av den svenska regeringen och det svenska näringslivet, och är etablerat i Tyskland sedan 1974.

Om Sveriges ambassad
Sveriges ambassad i Berlin är huvudplatsen för den diplomatiska representationen av Sverige i Tyskland. Avdelningen för Kommunikation, näringsliv och kultur har även uppdraget, att i nära samarbete med bl.a. Svenska Handelskammaren och Business Sweden, stötta de tysk-svenska handelsförbindelserna.

Tyskland är Sveriges viktigaste handelspartner. 11 procent av all svensk export går till Tyskland och 18 procent av den svenska importen kommer från Tyskland. Näringslivsrelationerna mellan de båda länderna förstärks genom de ca 1600 svenska dotterbolagen i Tyskland och de 1300 tyska filialerna i Sverige.

Mer information hittar du här

Säkra din biljett till prisutdelningen

Kontaktera oss